Po taršos mokesčio automobiliams įvedimo, Lietuvos vairuotojai verčiami domėtis, kiek taršus yra jų perkamas automobilis, jeigu nori sutaupyti. Negana to, valdžia vis svarsto apie kasmetinį mokesčio įvedimą, kas keltų dar daugiau rūpesčių dyzelinių ir didelio tūrio benzininių variklių savininkams.
Automobilių išmetamas CO2 kiekis iš tiesų yra kenksmingas aplinkai ir sudaro net 30% bendro CO2 kiekio ore. Dėl to Europoje sparčiai griežtinami taršos ribojimai – naujausi automobiliai naudoja ekologiškas išmetimo sistemas, o pirkėjai yra skatinami rinktis elektromobilius arba mažesnio tūrio variklius turinčius automobilius. Taigi, CO2 yra labai svarbus jūsų automobilio rodiklis, bet kaip jį sužinoti?
Kas yra CO2?
Tai yra anglies dioksidas, kuris gaminasi natūraliu būdu iš geizerių bei ugnikalnių. Per keletą pastarųjų dešimtmečių CO2 kiekis ore pradėjo sparčiai augti dėl visame pasaulyje paplitusio transporto – deginamas kuras skleidžia anglies dioksidą. Nors ši medžiaga yra sunkesnė už sausą orą, dėl kintančios temperatūros lygis, kuriame anglies dioksidas laikosi, kinta.
Informacija techniniame pase
Kadangi automobilio ekologija šiuo metu yra labai svarbus rodiklis, visų per keletą pastarųjų metų registruotų automobilių techniniuose pasuose yra nurodomas išmetamo CO2 lygis. Taigi, tai yra pats lengviausias būdas jį sužinoti (pažymėta V.7 eilutėje). Tačiau, didžioji dalis senų automobilių šio rodiklio neturi.
Seniau reikalavimai nebuvo tokie griežti, todėl nemažai 20-30 metų senumo automobilių turi daug tuščių eilučių techniniuose pasuose – kai kur nėra pažymėti nei variklio tūris, nei galia. Tokiu atveju tikslų taršos mokestį apskaičiuoti yra sudėtingiau.
Kaip apskaičiuoti automobilio CO2?
Norint apskaičiuoti jūsų vairuojamo automobilio išmetamo CO2 kiekį, reikia pasinaudoti ganėtinai sudėtinga matematine formule. Kadangi šiuo metu internete jau yra paplitę daug klaidingų formulių, geriausias sprendimas yra pasinaudoti „Regitros“ svetainėje esančia CO2 skaičiuokle, kuri apskaičiuoja gana tikslų taršos lygį ir itin tikslų taršos mokestį.
Pirmiausiai skaičiuoklėje reikės pasirinkti kuro tipą. Didžiausias mokestis yra taikomas dyzelinu varomiems automobiliams. Kiekvienas kuro tipas turi skirtingas charakteristikas, pavyzdžiui, benzinas yra labai degus ir uždegimui naudojama kibirkštis, dyzelino uždegimui reikalingas aukštas slėgis ir t.t.
Tada reikia pasirinkti pavarų dėžės tipą – automatinę arba mechaninę. Automatinės pavarų dėžės yra sudėtingesnės ir gerokai sunkesnės, todėl jos veikimui reikia daugiau galios. Negana to, priešingai nei mechaninės, automatinės dėžės visada sujungtos su varikliu, todėl ir kuro sąnaudos skiriasi tarp modelių su mechaninėmis bei automatinėmis pavarų dėžėmis.
Galiausiai – galia ir masė. Kuo automobilis yra sunkesnis, tuo daugiau galios reikia jo „išjudinimui“, o kuo automobilis galingesnis, tuo greičiau ir efektyviau variklis gali deginti kurą. Taigi, viskas atsiremia į išmetamųjų dujų kiekį ir sandarą. Nors taršos mokestis Lietuvoje dažnai sukelia karštų diskusijų, pati taršos mažinimo idėja yra labai svarbi.